De essentie van een goed logo

Een logo is een kernelement voor de uitstraling van je bedrijf waarmee je laat zien hoe sterk jouw merk is. Je onderscheidt je hiermee van jouw concurrenten. Maar waar moet een logo aan voldoen? Wij geven je een aantal tips.

Met een goed logo zorg je ervoor dat de herkenbaarheid van jouw bedrijf wordt verbeterd, wat resulteert in een goede naamsbekendheid onder potentiële klanten. Stem jouw logo daarom af op jouw bedrijf en kijk wat jou uniek maakt.

Breng allereerst in kaart wat de essentie van jouw bedrijf is en welke producten en diensten je aanbiedt. Schrijf de belangrijkste kernwaarden op. Zorg er vervolgens voor dat het logo eenvoudig, herkenbaar, tijdloos, veelzijdig en geschikt is.

Eenvoudigheid

Zorg voor een ontwerp waarbij het logo herkenbaar en veelzijdig is. Maak er niet te veel poespas van, dan komt de boodschap minder goed over door de drukte in het logo. Met als gevolg dat je niet meer weet waar je op dient te letten.

Herkenning

Heb je een eenvoudig ontwerp die past bij de boodschap die je wilt overbrengen met jouw bedrijf? Dan ziet jouw potentiële klant in een oogopslag wat jij wilt laten zien.

Tijdloos

Een goed logo is tijdloos en valt of staat niet met de laatste trends. Het kost veel tijd en geld om je logo om de paar jaar te vervangen. Daarbij moeten potentiële klanten keer op keer wennen aan jouw nieuwe brand wat ten koste gaat van de herkenbaarheid van jouw bedrijf. Het kan zijn dat je hierdoor minder serieus wordt genomen. Zorg er daarom voor dat jouw logo tijdloos is.

Veelzijdig

Er zijn vele platformen en media waar elk een eigen formaat beeld wordt gehanteerd. Zorg er daarom voor dat je je logo in verschillende formaten vormgeeft, zodat deze duidelijk zichtbaar is op welk platform of media-uiting dan ook. Ontwerp een zo compact mogelijk logo waarmee rekening gehouden wordt met de kleur, het lettertype en de vorm.

Geschikt

Kijk goed naar het soort lettertype en het kleurgebruik dat het beste past bij jouw niche. Voor een zakelijk event markt zijn andere soorten lettertypen en kleuren geschikt dan voor bijvoorbeeld een dokterspraktijk.

Vier soorten logo’s

Er zijn vier soorten logo’s die veel worden gebruikt:

  • Woord: bij een woord-logo wordt er enkel gebruik gemaakt van de tekst. Een voorbeeld hiervan is Coca-Cola en Ziggo.
  • Letter: een letter-logo wordt gebruikt als acroniem of initiaal. Hierbij wordt niet de hele bedrijfsnaam gebruikt, maar enkel een deel of de initialen. Denk aan H&M of Albert Heijn. Dit logo soort wordt vaak gebruikt als het bedrijf al enigszins bekend is in de markt.
  • Symbool: een symbool-logo is een logo in de vorm van een symbool, waarmee een beeld wordt gecreëerd. Denk aan Apple, Nike of Windows.
  • Combinatie: een combinatie is een mix van bovenstaande logo’s. Hierbij kan gedacht worden aan McDonald’s, Burger King, Levi’s en BMW.

Kleurkeuze

Kleuren brengen verschillende soorten emoties teweeg. Bedenk daarom heel bewust welke kleuren je wilt gebruiken in jouw logo die de associatie met jouw bedrijf goed weergeven. Zie hier de verschillende eigenschappen van kleuren en de emoties die hierbij komen kijken.

Meer weten over het ontwerpen van een goed logo?

Onze medewerkers van Drukkerij Zaansprint adviseren jou graag! Neem contact op via het contactformulier of bel naar 075-6288461.