De emoji, wie kent ze niet. Die leuke iconen die op WhatsApp, Instagram, e-mail te vinden zijn, zijn niet meer weg te denken uit de online wereld. Wist je dat er wereldwijd meer dan 3000 emoji zijn? De symbolen nemen net als een pictogram de plaats in van tekst. Het is een heldere vorm van communicatie, een universele taal die in elk land te gebruiken is. En het symbool wordt veel meer gebruikt dan je misschien wel zult denken.

De geschiedenis van de emoji

De emoji is een symbool om je tekst te ondersteunen en interessanter te maken. Het kan gezien worden als een nieuwe taal die is ontstaan in het digitale tijdperk. In de jaren negentig werd de emoji populair en ontstond op Japanse telefoons. De emoticon, de voorloper van de emoji, is begin jaren negentig ontstaan: 1990. Bij de emoticon waren er simpele symbolen als :-), :P, <3.

In 1999 werd de eerste emoji gemaakt door de Japanse kunstenaar Shigetaka Kurita. Kurita maakte de emoji met de reden om sneller informatie over te kunnen brengen. Met succes. Als een lopend vuurtje ging de emoji rond in Japan. Vervolgens wilden Google en Apple in 2009 dat de emoji toegankelijk zou worden voor iedereen, een officieel communicatiemiddel. Deze vraag legden zij neer bij Unicode. Rond 2011 werd de emoji toetsenboard aan de iPhone toegevoegd. Dit resulteerde in een wereldwijde verspreiding. Tot de dag van vandaag komen er meer emoji ’s bij.

Communiceren via emoji

Communicatie gaat om veel meer dan woorden. Gezichtsuitdrukking, gebaren, lichaamstaal, stemgeluid en fysieke afstand tot je gesprekspartner vormen tezamen een boodschap. Je zegt het niet, maar draagt het wel uit. Dat wordt non-verbale communicatie genoemd. Je zend veel signalen uit die de ander vervolgens interpreteert. Zo werkt dit ook met emoji, alleen net even anders. Je ziet jouw gesprekspartner niet, maar je straalt wel iets uit met de emoji. Zo kunnen ze teksten leuker en vrolijker maken, door de uitdrukking van de emoji uit te lezen. Ook kun je met de emoji jouw tekst versterken door een duidelijke emotie te laten zien met de emoji waarmee je kunt laten zien hoe de tekst daadwerkelijk is bedoeld.

Emoji in je drukwerk

Hoe leuk is het om emoji in je drukwerk terug te laten terugkomen? Je kunt een leuke boodschap overbrengen naar bijvoorbeeld klanten. Alle emoji hebben een eigen betekenis en elke boodschap zal daarom ook door elk ieder anders geïnterpreteerd worden.

In sommige gevallen worden de emoji anders ingezet dan de betekenis die zij daadwerkelijk hebben. Hieronder een aantal emoji met betekenis:

  • De Grimas (Breed-lachend gezicht) – wordt gebruikt in een ietwat ongemakkelijke situatie
  • De lachende drol – wordt meestal gebruikt als lollige emoji, maar betekent eigenlijk veel geluk! In het Japans. Lachende drol objecten zien Japanners als gelukwensen
  • Kus – of fluit emoji – wordt gebruikt om een klapzoen uit te delen
  • Stoom afblazen emoji – betekent dat je op een trotse, minachtige manier je neus ergens voor ophaalt en je distantieert
  • Traan - verdrietige - emoji – Meestal wordt deze gebruikt om aan te geven dat je het zwaar hebt, of hard hebt gesport, maar eigenlijk betekent de emoji teleurgesteld, maar opgelucht
  • De drie aapjes – de aapjes zijn onderdeel van een trilogie ‘zien, horen, zwijgen’. Een aapje heeft zijn handen voor zijn ogen (zien), een aapje heeft zijn handen bij zijn oren (horen) en een aapje heeft zijn handen voor zijn mond (zwijgen)
  • De gevouwen handen – De emoji is een gebaar die in yoga veel wordt gebruikt. In Japan betekent de emoji bedankt
  • Persoon met hand omhoog emoji – deze wordt vaak gebruikt om te laten zien dat je bijvoorbeeld ‘sassy’ bent. De echte betekenis is een medewerker die achter een informatiedesk werkt
  • (schuin)Tonguitstekende – emoji – vaak wordt de emoji gebruikt als een poppetje dat zijn tong gewoon uitsteekt of iets grappigs, maar de werkelijke betekenis is iemand die van zijn eten aan het genieten is

Meer weten over emoji in drukwerk?

Wil je ook super toffe emoji in jouw drukwerk? Wij helpen graag bij al jouw vragen! Neem gerust contact met ons op via 075 6288461 of vul ons contactformulier in op de website.

Terug naar overzicht