Wanneer iemand kleuren moet kiezen bij het maken van een ontwerp voor een website, logo, ansichtkaart etc. waarvan geen voorbeelden of richtlijnen bekend zijn, kiest diegene de kleur compleet zonder invloeden van buitenaf. De kleuren waarvoor wordt gekozen zeggen dan ook veel over de persoon achter het ontwerp. Maar wat betekenen de verschillende kleuren precies? Per kleur verdiepen we ons in de psyché die erachter verschuilt zit.

Rood

Een intense kleur die geassocieerd wordt met sterke emoties van bloed en oorlog tot liefde en passie. Rood wordt in logodesigns gebruikt om de aandacht te trekken. De kleur staat erom bekend de bloeddruk te laten stijgen en mensen hongerig te maken.
Actie – Avontuurlijk – Agressief – Bloed – Gevaar – Energie – Enthousiasme – Liefde – Passie – Kracht 

Blauw

Een rustgevende kleur dat geassocieerd wordt met autoriteit, succes en veiligheid. De meeste mensen vinden in ieder geval één tint blauw erg mooi. De kleur is de meest gebruikte in logodesign. Het bewijs hiervan is te zien in een overzicht van de 500 grootste bedrijven, maar ook bij diverse overheidsinstanties zoals de politie, belastingdienst en justitie. Facebook, Twitter en Instagram zijn drie zeer succesvolle sociale media platforms die gebruik maken van de kleur blauw.
Autoriteit – Kalmte – Zelfverzekerd – Eer – Gevestigde orde – loyaliteit – Macht – Succes – Veiligheid – Betrouwbaarheid

Groen

Staat voor leven en vernieuwing. Het is een rustgevende kleur, maar kan ook staan voor jaloezie en onervarenheid. Groen wordt vaak gebruikt door bedrijven die zichzelf zien als duurzaam.
Milieu – vers – Harmonie – Gezondheid – Genezen – Onervaren – Natuur – Vernieuwend

Geel

Dit kan een verwarrende boodschap overbrengen. Het is fel en prikkelt visueel. Geel wordt vaak gebruikt om de aandacht te trekken, blijdschap op te roepen en warmte uit te stralen.
Alertheid – Vrolijk – lafheid – Nieuwsgierigheid – Blijdschap – Plezier – Speels – Positief –Warmte

Paars

Heeft een elitaire uitstraling, wordt vaak in verband gebracht met mysteries, spiritualiteit en heeft iets weg van superioriteit. Als combinatie tussen rood en blauw, bezit paars zowel warme als koude eigenschappen. De kleur komt veel terug in scholing en luxe producten.
Ceremonieel – Exclusief – Fantasie – Gerechtigheid – mysterieus – nobel – Royaal – Spiritualiteit

Oranje

Deze kleur is een combinatie tussen rood en geel, ook in eigenschappen en kenmerken. Het wordt vaak gebruikt om de aandacht te trekken. In logo’s wordt oranje vooral gebruikt om speelsheid op te roepen en het stimuleert emoties.
Betaalbaar – Creatief – Enthousiasme – Plezier – Joviaal – Jeugdig  

Meer weten?
Wilt u meer weten over het gebruik van kleuren in drukwerk of voor marketing doeleinde? Neem dan contact met ons op door gebruik te maken van het contactformulier of door te bellen naar 075 628 8461.

Terug naar overzicht