Soms is het nodig om de huisstijl van uw organisatie aan te passen. Dit kan door een kleine aanpassing toe te passen of door een compleet nieuwe huisstijl te ontwikkelen. Het gaat erom dat u mee gaat met de tijd en geen stoffige, ouderwetste uitstraling krijgt.

Kleine aanpassingen die u wat makkelijker kunt uitvoeren zijn bijvoorbeeld een nieuwe lettertype of het nemen van een nieuwe visitekaartje. Zorg er bij aanpassingen aan de huisstijl altijd voor dat het bedrijf herkenbaar blijft. Ook moeten de aanpassingen bij het bedrijf passen.

Regels voor de huisstijl

Aan de huisstijl is een organisatie te herkennen, het is als het ware de visuele identiteit van het bedrijf. Onderdelen van de huisstijl zijn o.a. de naam, het logo, de typografie en de kleuren waaraan een bedrijf te herkennen is. Een belangrijke regel voor huisstijlen is dat deze consistent moeten zijn. Het bedrijf kan niet vandaag rood als belangrijkste kleur hebben en morgen groen. De huisstijl moet uniform zijn en dat kan niet zonder huisstijlregels toe te passen. In de huisstijlregels staat opgesteld welke lettertypes, kleuren etc. bij uw organisatie horen.

Voorbereiding

Door een doelgroeponderzoek uit te voeren kunt u de strategie voor het uitdragen van uw bedrijfsidentiteit bepalen. Uit het onderzoek kunt u vaststellen wat de speerpunten zijn en waaraan u wilt dat uw organisatie wordt herkent. Laat in de huisstijl de behoeften van de klant terugkomen. Als het goed is heeft u deze behoeften gevonden tijdens het doelgroeponderzoek.

Het logo is volgens velen het belangrijkste onderdeel van de huisstijl. Denk goed na over de belangrijkste kleur of kleuren die in het logo terugkomen, passen deze bij het gevoel dat u wilt uitstralen? Wij raden aan om bij het ontwerpen van een logo een professional in te schakelen. Geld uitgeven aan een mooie huisstijl is investeren en betaalt zichzelf dan ook terug.

Uitvoering

U heeft een prachtige huisstijl ontworpen dat past bij de doelgroep en goed illustreert wat de organisatie uitstraalt. Neem alle elementen van de huisstijl mee in het ontwerp van visitekaartjes, bedrijfskleding, pennen, autobelettering etc. Maak een goede afweging over welke onderdelen van de huisstijl u terug laat komen op welke huisstijldragers. Een slogan die regelmatig wordt aangepast is misschien niet het meest handige onderdeel om terug te laten komen op de belettering van bedrijfsauto’s.

Meer weten?

Drukkerij Zaansprint kan u helpen met het ontwerpen, drukken en aanpassen van een huisstijl. Wilt u meer weten over waar u op moet letten bij het veranderen van een huisstijl? Neem dan contact met ons op door gebruik te maken van het contactformulier of door te bellen naar 075 62 88 461.

Terug naar overzicht