Posters zijn vaak een onderdeel van een uitgebreidere marketingcampagne. Het eerste dat opvalt aan een poster is natuurlijk de uitstraling: wat voor beeld is gebruikt en in welke kleur? Een poster moet er natuurlijk goed uitzien, maar dat is niet het enige dat telt. Een poster moet ook opvallen en blijven hangen in de hoofden van de doelgroep. Hoe doe je dat?

Logische indeling van de ruimte

Zorg ervoor dat de ruimte op de poster goed benut wordt. Maak het geheel rustig en overzichtelijk en zorg voor verschillende kleuren die goed in elkaar overlopen.

Gebruik van vormen

Vormen zijn een krachtig middel in het ontwerp van een poster. Kies bijvoorbeeld voor moderne grafische vormen of gebruik een vorm die het thema aanduidt. Is de poster voor de opening van een nieuw restaurant, denk dan bijvoorbeeld aan het uitbeelden van de vorm van bestek.

Pas een focuspunt toe

Vraag uzelf af waar de nadruk van de poster moet liggen. Waar draait het allemaal om? Maak een bepaald element op de poster goed zichtbaar, zodat hier de nadruk op komt te liggen. Doordat de aandacht van personen die de poster zien naar het belangrijkste punt getrokken worden is het makkelijker om te onthouden wat belangrijk is.

Leesbare tekst

Een poster trekt vaak vanaf een afstand al de aandacht. Het is dus van belang dat de tekst op de poster niet alleen van dichtbij goed leesbaar is. Zorg ervoor dat de tekst op een afstand van ongeveer 1,5 meter nog steeds te lezen is.

Eén geheel met andere marketinguitingen

Een poster is vaak onderdeel van een grotere marketingactie. Om herkenbaarheid te creëren is het belangrijk dat alle uitingen op elkaar aansluiten. Hergebruik het ontwerp van de poster ook voor online kanalen zoals sociale media en de website!

Een opvallende poster laten ontwerpen

Wij helpen u graag met het ontwerpen en drukken van een opvallende poster. Neem dan contact met ons op via 075 6288461.

Terug naar overzicht