Folders, ze zijn er in alle denkbare kleuren, soorten en maten. Tijdens het ontwerpproces komt u voor vele keuzes te staan. Niet alleen het bepalen van het lettertype maar ook het behouden van de huisstijl is essentieel. Om u op weg te helpen geven we een aantal tips.

Uw bedrijf

Wat u ook in de flyer wilt vertellen, mensen hebben er niets aan als ze niet weten hoe ze contact met u op kunnen nemen. Daarom is het belangrijk om minimaal de bedrijfsnaam, website en het telefoonnummer te vermelden. Een adres is niet persé noodzakelijk, maar het staat netter om deze wel te vermelden.

Wanneer uw bedrijf actief is op social media en deze inzet voor marketing, geef dan aan hoe mensen u kunnen vinden op Twitter, Facebook en eventuele andere kanalen.  

Teksten

Gebruik, om de aandacht te trekken, pakkende koppen. Niet alleen bovenaan de flyer maar ook tussenkopjes moeten opvallen en zorgen dat mensen verder willen lezen. Vertel kort en duidelijk de informatie die je wilt delen met de flyer en leg uit wat het voordeel is voor de lezer. Mocht u zo veel informatie willen delen dat dit niet past op de folder/flyer, geef dan een doorverwijzing naar de website.

Call to action

Call to action betekent het uitnodigen van mensen op iets te ondernemen. Dit kan het bekijken van uw site zijn, een bezoekje aan de winkel of kaartjes reserveren voor een evenement. Om informatie te verduidelijken en ordenen kunt u gebruik maken van opsommingstekens, grafieken of tekstblokken.

Som de feiten op en geef ‘bewijzen’ door middel van uitspraken van tevreden klanten etc. Op deze manier kunt u zichzelf onderscheiden van de concurrentie.

De doelgroep

Tijdens het maken van een folder/flyer is het belangrijk om de doelgroep in gedachten te houden. Is de folder voor jongeren? Dan gebruikt u hele ander kleuren en taalgebruik dan wanneer de folder voor gepensioneerden is. Bedenk ook van te voren of u de doelgroep aan wilt spreken met ‘jij’ of ‘u’. Gebruikt u op de website u? Zet dit dan door in uw folder, zo draagt het bij aan de huisstijl.

Lees de teksten vaker door en laat ook een ander hiernaar kijken. Ook de medewerkers van Zaansprint kunnen u hierbij helpen en zo worden foutjes voorkomen.

Afbeeldingen

Mooie afbeeldingen van goede kwaliteit zijn een belangrijk onderdeel van uw folder/flyer. Deze afbeeldingen kunt u laten schieten tijdens een professionele fotoshoot of kies voor goede stockafbeeldingen. Deze zijn niet alleen te gebruiken op de folder maar ook voor de social media, website of brochure.

In stockdatabase zijn vaak ook goede grafieken en illustraties te vinden om uw informatie te ondersteunen.

Opmaak

Een flyer of folder kan zo worden weggegooid, het is daarom belangrijk om de ontvanger te grijpen met een goede, duidelijke kop. Gebruik ook voor de rest van de folder een duidelijk lettertype in leesbare grote, niet alleen op het beeldscherm maar ook op de folder zelf.

Kies voor een huisstijl en voer deze door in de andere soorten promotiemateriaal en de website. Zorg voor een duidelijk logo en laat deze overal terugkomen, dit zorgt voor herkenbaarheid bij (potentiële) klanten.

Mocht u de tijd hebben, leg de flyer dan eens een dag of twee weg en kijk er later met een frisse blik naar. Andere dingen zullen u opvallen en wie weet schiet u nog iets te binnen.

Terug naar overzicht